Tips untuk mengekal kan kesegaran bunga hidup a.k.a fresh flower

Salam Isnin,
Saya pasti ramai yang sukakan fresh flower teutamanya ros. Kalau ada perancangan untuk menggunakan fresh flower dalam majlis –majlis tertentu  tentu penjagaannya amat penting  untuk memastikan kesegaran.
.

Ramai yang suka kan fresh flower.. Saya pun suka sebab dia ada karakter yang tersendiri .Tapi penjagaan fresh flower amat rumit kerana ianya amat cerewet dan mudah rosak. Pernah dengar Prevention is better than cure. Maka untuk prevent bunga  hidup cepat rosak di sini saya nak share beberapa tips utk fresh flower.Pilih salah satu mengikut kesesuaian.
  •  Letak aspirin @ panadol dalam bekas air yg digunakan untuk letak bunga
  •   Campurkan 1 sudu teh Clorox dan 1 sudu teh gula. Clorox – untuk  mengelakan pertumbuhan bacteria. Gula – sebagai food flower.
  •   1 bahagian Sprite @7 up campurkan bersama 3 bahagian air.Kerana Sprite @ 7 up dah ada gula dan soda dalam sprite @7 up digunakan untuk menlambatkan proses pembiakan bacteria.
  • Campurkan 2 sudu makan jus lemon atau jus limau nipis dalam bekas air . Ini kerana lemon  dan limau nipis sgt acidic dan boleh mengelakkan pertumbuhan bacteria yang menyebabkan bunga cepat rosak.
  •    Untuk mempercepatkan proses pengembangan bunga boleh gunakan car a ini. Rendam bunga didalam air suam-suam kuku selama 1 jam untuk mendapatkan kuntuman yang segar dan kembang. Kerana air suam suam kuku akan mengejutkan bunga dari tidur  secara konsep nya.
  •    Nak lebih mudah beli dari florist food flower preservative ( Saya x pernah tengok yang nie ) tapi kedai bunga biasa ada jual.
  • Kalau bunga tue dah siap gubah .. kosongkan ruang dalam peti ais untuk letak bunga.Keluarkan hanya bila nak guna.Lebih tahan lama…






Till then 
LIVE.LIFE.ENJOY

Comments

Rohani Hashim said…
fiza,
mmbe hany pun tgh promote kan naturactor nih. hany mmg bukan jenis yg suka make up sgt kan...ummm nnti fiza bg testi eh, mcm teringin jer nak try....
Fiza Amran said…
ok.. dh try hari tue mcm best jugak... nanti yg real punya fiza uplod kt sini

Popular Posts