CERITA DI HARI AKHIR BEKERJA DI TEMPAT LAMA



Alhamdulillah syukur akhirnya saya dah mula kerja di tempat baru Sime Darby Plantation.Macam-macam dugaan dan cabaran saya lalui untuk mula kerja di sini.
Bye-bye Ayamas Food Corporation... Bukan benci bukan keji tapi setiap peluang yang datang hanya sekali.Terlalu banyak kenangan dekat reban tue… Hmm… mostly yg tak best la kan..Anyway , apa-apa pun Ayamas still giving me the most valuable experience in LIFE instead of experience in works.
Saya tak nak bercerita pasal reaksi orang-orang yang tahu saya nak resign di tempat lama.But kalau PHD tue dah tinggi faham2 saja lah.. Macam-mcam spekulasi keluar.

Antara nya :

“Aiyaa.. macammana u boleh dapat kerja dekat SD ..apa u ckp sampai u boleh kerja sana? Ada pakai orang dalam meh??  Itu u punya kerja dekat sini x sama dgn apa dia suruh u buat dekat sana..Mcmana  ya u boleh dpt itu kerja.Itu company banyak besar ooo…. Mcmana dia mau amik u?”

Jawab aku selamber.. hati dah sakit kan….

“ I am independent  candidates fot that post.Macamana mau buat kerja yang saya sudah ada experience kalau sini orang tarak bg saya itu kerja last2 suruh jadi store keeper saja”

Dalam hati.. penat mama aku suruh belajar tinggi2 orang suruh jadi storekeeper ja…

Hmmm…. Dlm hati tuhan jer tahu macamana mendidih nya hati dan perasaan bila sah2 dan terang-terangan orang-orang nie memperlemahkan kebolehan saya.Lagi la berkobar-kobar aku nak berambussss dari situ..

Itu kisah yang pertama.. Kisah kedua  pulak lain la pulak cerita nya..

Jam 3 ptg..I dapat satu call dari seseorang yang memang saya sangat2 kenal..

“Fiza , mem I nak jumpa u..Kenapa u nak resign? I dah cerita semua dekat dia.Dia nak u jumpa dia .Pergilah dengar apa dia nak cakap kan.U boleh transfer to HQ.Tak perlu duduk Port Klang.Sayang u dah keje 3 tahun dah kenal know how everything.If u pergi tempat baru u have to start from zero..”

Jawab saya ,

“Apa yang mem u nak offer I.Kenapa baru sekarang nak offer this should be offer last year.today it’s too late for me.I already make up my mind.Plus kalau betul mem u nak I kenapa dia sign acknowledgement letter resignation I.Welll atleast I start zero at new place where I know I’m doing the right thing. Not to be the highly paid clerk like what I do before.”

So, dialog antara saya dan tuan yang call berterusan  serta pujuk rayu berterusan sampai 9 mlm. And saya still dengan keputusan saya and NO turning back.

Itu lah antara bait2 kehidupan dalam kerjaya saya.Sedih , kecewa semua ada.Tapi I’ll take it positif.Pasti ada sebab semuanya berlaku. Supaya saya terus menghargai apa yang ada.No pain No Gain.

LIVE.LIFE.ENJOY

Comments

Popular Posts