Bread and Butter Pudding Recipe

Ramai yang bertanyakan resepi bread and butter pudding.This is newbie in our Bloom Bakes menu . Ok no worries sharing is caring . This is my version of Bread and Butter Pudding. Ada macam-macam resepi boleh pilih yang mana satu anda suka. Versi saya suka dengan sos kastard atau nak cepat tuang sahaja susu cair ideal  nak lebih sedap tambah sedikit extract vanilla.

Bercakap mengenai vanilla, bukan esen vanilla cap Star Brand. Itu adalah imitation vanilla smell. Not flavor. Dekat Malaysia dah banyak vanilla extract and vanilla flavor also vanilla bean, The best is the bean. But certain resepi guna esen vanilla lagi baik.Mana nak beli ? Boleh dapatkan di Tesco , Giant , Jaya Grocer , Cold Storage kebiasaan nya brand Queen. Kebiasaanya vanilla di baking supplies pun ada contoh Bagus , LMC ,Bake with Yen, City Bakers and etc. Kalau di Bake with Yen and Bagus ada vanilla essence yang import dan local. My suggestion untuk mendapatkan rasa umphhh vanilla . Ambil vanilla pod 1 batang . Belah tengah dan kikis vanilla bean. Masukkan ke dalam vanilla essence imported/local. Dari vanilla bean sampai lah vanilla pod masukkan dalam tue . Biar seminggu dan sedia untuk di guna

Ok let's see the recipe.



Nutty Bread and Butter Pudding
Resepi untuk Bread and Butter Puding :

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  600 ml susu segar 
  •  1/2 cawan nuts - Walnut , pecan , hazenut ikut pilihan ( di cincang kasar)
  •  2 sudu kecil vanilla extract
  • Method : 
  1. Sapukan mentega di dalam loyang . Sapukan juga mentega pada roti yang di belah menjadi 3 segi .
  2. Satukan telur , gula ,susu , vanilla di dalam mangkuk. Pukul sampai gula hancur dan sebati . 
  3. Ambil roti yang di sapu mentega dan di celup ke dalam campuran telur dan susu. Celup satu persatu dan atur dalam loyang . Lebihan campuran telur dan susu di tuang ke dalam loyang . Biarkan selama 1 jam 30 minit. Lebih lama lebih baik . 
  4. Bila dah siap terendam selama 1 jam 30 minit taburkan kekacang dan kismis serata loyang . 
  5. Jika suka taburkan merata gula ising . 
  6. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan 180 C selama 45 minit. Selepas 30 minit buka oven dan tutup dengan aluminium foil untuk mengelakkan terus garing . Siap.

Comments

Popular Posts