Singapura Part 1

Hi ,

Alhandulillah , kami suami isteri dapat peluang untuk bercuti berdua . Destinasi kami kali ini ialah Singapura. Trip yang sangat mencabar minda , fizikal dan mental kami berdua. Banyak berjalan tak tipu memamng banyakkkkkkkkkkkkkkkkkk . Sebelum pergi trip cara kami pastikan fit dan masuk gym sebelum berlepas. Supaya tak jadi macam saya.

Ok seawal 5.30 pagi kami berdua bersiap dari rumah.Jam 7.40 pagi kami di jemput oleh sunlight taxi dari Ara Damansara untuk ke Skypark Terminal. Servis di atas boleh didapati masa beli tiket flight ke Changi Airport. Untuk menjimatkan masa kami naik Fireflyz dari Subang ker Singapore. Kerana ianya mengambil masa lebih kurang 1 jam 10 minit berbanding dengan kereta dan bas. Nak naik yang mana satu ? Tepuk dada tanya selera.Perjalanan naik Fireflyz lancar tanpa ada sebarang masalah. Cuma delayed sikit. Pilot cakap congestion of flight in the runaway . Kena amik turn. Sekarang ada Malindo Air, Fireflyz and  also Berjaya Air.

Tepat Jam 11 pagi kami sampai di Changi. Airport di Terminal 2. Ini untuk Low cost air freight yer tuan-tuan dan puan -puan.Sampai sana ada bas dtg jemput dari pintu pesawat Fireflyz.Bas dia kalau tengok macam bas kat Hong Kong pun ada jugak. Tak sempat amik gambar bas . Hahahah sebab macam shock sikit  baru sampai negara orang. Ok masuk ke Changi Airport Terminal 2 sila berjumpa dengan Imigresen . Mak aihhh muka memasing macam I orang jahat.Tapi no worries tak buat salah jalan jer. Sampai sana harus la amik map Singapore dengan segera.Lagak macam tourist. Tapi sebenanrnya tak guna pun. Sebab kami dah buat reseacrh sebelum sampai kat Singapore.

Antara apps yang boleh download kat play store Google untuk yang pakai android or untk Iphone guna kemagisan Iphone untuk download apps nie :

1. Explore Singapore ( ESG)
  2. Trip Advisor
  3. Singapore MRT Map

Untuk Explore Singapore dan Singapore MRT Map basically  akan guide kita nak naik MRT mana nak ke sini dan kesana .Tekan jer maa nak pergi dia kan cakap which route MRT nak naik dan which station nak turun.

Untuk trip advisor boleh pakai la untuk guide from one location to another location and biasanya akan ckp nearest MRT dan berapa jauh MRT dari tempat kita nak pergi.Yang penting EXPLORE...

Sampai kat Changi Airport , kami mengheret beg ke MRT East West ( Warna Hijau) . Ok before that dekat sana masa nak ambil beg dah ada estimated price nak ker city centre naik taxi  or bus or MRT. Kami pilih MRT sebab jimat banyak............

Sampai kat MRT sila beli Traveller Pass for Tourist . Rupanya macam gini :

Pricing

The Singapore Tourist Pass comes in 3 options; 1-day, 2-day or 3-day passes.
Types of passPricing of Pass *Refundable Rental Deposit *
1 Day Pass$10$10 *
2 Day Pass$16$10 *
3 Day Pass$20$10 *
*Each pass is subjected to a $10 rental deposit which will be refunded if you return the card within 5 days after the day of purchase.
*Each pass will allow for unlimited travel on basic bus services. It excludes rides on Premium bus services such as Express, Fast Forward, Night Rider, Nite Owl, Chinatown Direct, Jurong Island and Bus Plus services.
 * Credit to http://www.thesingaporetouristpass.com.sg/pricing/

Kad dia macam Touch N Go la kat Malaysia nie. Tapi lebih menguntungkan. Sebab kalau travel dengan MRT kompom-konpom korang akan naik turn MRT lebih 10 kali . so 10 kali darab la dengan $1.89 contohnya . Buat la matematik korang kat sini.

Kami menginap di Fragrance Hotel , Bugis Street ( Beach Rd). Booking telah di buat semasa offer 2 bulan sebelum perjalanan melalui booking.com. Senang dan mudah harga pun murah. Singapore is an expensive city. so hotel yang kami tempah berbaloi dengan wang yang kami bayar . agak sempit tapi selesa. Muat untuk 2 orang saiz Gloria seperti kami . Kalau dah masuk 3 orang sorry mmg tak selesa. Bilik hanya digunakan untuk tidur dan mandi di malam hari.Gambar hotel lupa nak snap disebabkan keletihan dan juga nak cepat keluar. Rugi ooo masa lepak dalam bilik.

First , tempat yang kami pergi ialah Marina Bay Sands. Plan nak datang malam tapi fikir balik macam tak sempat. Before that , dek kerana dah lama tak exercise. Kaki saya mengalami kekejangan otot kedua-dua belah kaki ok.Nak jalan sakit oooooo.. Maka kasih sayang seorang suami pada isteri nya kami terus singgah Guardian beli salonpas koyok . Tampal kat kaki. Alhamdulillah , lepas tue semua nya ok. Jangan dilayan sangat sakit kaki tue. satu lagi get a very comfortable shoes for walking . Hasil pencarian Google menyatakan kasut yang bagus untuk berjalan ialah dari jenama Clarks , New Balance and Reebok. Trust me kalah membeli menang memakai.

Lets get some picture,

Ini adalah En El di hapadan mangkuk besar di Th Shoppes at Marina Bay Sand. Mangkuk nie memang nampak macam takde apa-apa. Sebenarnya bila kita bercakap orang seberang sana boleh dengar dengan jelas biji butir perbualan kita ok. Jangan berangan nak bergossip kat depan nie kang the whole world tahu apa yang awak joyah kan. Hahahahahaha

Dari Jauh nampak En El sure tengah mengupdate IG . Ok kat sini kami berupdate dengn menggunakan wifi di hotel and mana2 public wifi yang ada. Nak beli simcard acer mcm mahal kot SGD30 haaa darab la 2.5 nak pakai3 hari jer pun, Tema percutian kami budget tak budget sangat . so mana boleh jimat kita jimat.

Heee muka happy...abaikan muka pelancong yang tanpa make up nie.
Lepas tue kami naik MRT menggunakan panduan ESG apps ker Orchard Rd pulak. Sempat la ambil gambar dengan orang-orang depan Ion Orchard.

Macam-macam gaya .

Lepas tue jumpa pulak apek nie tengah jual Sandwich Ais Krim. Kawan saya cakap kat Malaysia ada tapi saya x pernah jumpa huhuhuhuhu.

Satu ais krim SGD 1 dollar. Makan lah kami suami isteri ais krim nie sambil lepak depan tue tengok orang Singpapore dan orang Filipino yang sepah kat situ.

Haaaaa.. seee happy faces...

Ok maaf entry yang panjang berjela nie. Kita sambung lagi dalam entry Singapura Part II.