Salam Ramadhan Al-Mubarak

Salam peeps,

Alhamdulillah masih bernyawa sehingga hari ini untuk berpuasa lagi tahun ini. Tahun ini adalah tahun pertama saya berpuasa beraama suami tercinta. Suasana of coz berbeza. Kebiasaan saya sahur saya akan bangun minum air dan makan kurma lepas tue terus sambung tidur sampai subuh dan terus keluar bekerja. But this year saya dikejutkan oleh MIL dan twrua turun kebawah menyiapkan makanan untuk kami bertiga. Saya ,MIL dan suami. Masak???? Saya tak masak kami makan lauk lebihan malam semalam.Sangat berbeza ... Alhamdulillah berjaya untuk adapt to situation bak kata orang putih.
Teringat kalau dirumah sendiri kami berbuka dengan makanan yang simple sahaja.Bihun goreng , koew tiaw goreng ,laksa dan seangkatan dengan nya. Bila nak masuk waktu berbuka mama akan masak siap2 lauk bersahur /soq bak kata org utara. Lauk soq kami biasanya gulai ikan ,ayam masak kicap , daging masak siam dan sbgnya .My favorite adalah ikan cencaru goreng belah belakang.Tak lupa juga pekasam goreng garing uoollsss.. Layan ooooo tak pun telur masin.Time soq kalau arwah tok masih ada papadom sure ada. Papadom empat segi dengan acar limau. Kenangam semasa dulu. Now sangat berbeza sebabnya bila bulan puasa nie saya akan mengambil peluang untuk mengecilkan diri. So makanan semewah-mewah nya terpaksa tolak tepi nak lawa kan. Buka puasa minum soya makan simple2 avoid nasi .. Sahur pun minum air dan makan kurma sahaja.
Masa lepas puasa yes ada penurunan yang sangat ketara tetapi lepas 2 minggu biasanya dah kembali kepada asal. Sebab nya makanan meriah sekali denga open house yang berderet-deret.Azam tahun nie saya nak maintainkan apa yang dah saya ushakan. Kita tunggu dan lihat. Insyallah doakan saya berjaya..

Comments

Popular Posts