Saturday, December 18, 2010

Wahai pakcik .........Toleransikah anda??

Salam ,

Jom tengok tafsiran bawah:

KataTakrifSumber
toleransisikap sabar dan bertolak ansur atau berlebih kurang; sikap dpt menerima atau menghormati pen­dapat, fikiran dan kepercayaan orang lain. bertoleransi menunjukkan tole­ran­si: Masyarakat hidup aman damai, bersatu padu dan ~.Kamus Pelajar Edisi Kedua


Ada cerita disebalik cerita.... Pasal tolenransi nie memang perlu specially kalau kita hidup berjiran kan...Apa-apa pun kita buat nak kena fikir pasal komuniti sekeliling. Bagi saya.. saya x ada masalah dalam toleransi nie selagi semuanya resonable kan....

Nak kata saya duduk rumah pangsa atau rumah apartment atau rumah yang tinggi2 nie saya faham la kalau saya terpaksa berebut parking kereta. Ini duduk rumah double storey ..Nak kena berebut parking jugak... heran kan....

Ceritanya begini ...

Depan rumah saya ada la seorang jiran pakcik la dia nie.. Tengok janggut .. panjang sampai dada.... keje as lecturer.. salute la pakcik... Tapi ku sangka panas sampai ke petang rupanya hujan di tengah hari.Dia ada satria neo , myvi , kia spectra, unser , mercedes buruk dan wolkwagen buruk. Cuba kira ada berapa bijik??  6 bijik OK... x pe x dengki pun dia punya kete banyak sangat.Yang saya pelik nya sebijik kereta pun x de dia parking dlm porch dia...

Macamana dia parking?? 3 bijik dia parking depan rumah kosong iaitu sebelah rumah saya. 2 bijik lagi dia parking depan rumah dia.. 1 bijik lagi suka hati la dia nak parking mana.. Asal ada kosong rumah sapa2 dia rembat a.k.a conquer ok... itu x per lagi.. rumah saya sendiri pun ada 3 biji kereta kadang2 4 .. kami semua bersepakat agar parking supaya x susahkan saper.. i mean kami dh diskus pasal parking kereta nie la.. sapa nak duduk dalam sapa nak parking depan rumah.

Satu hari tue.. salah sorang hsemate parking la kat sebelah rumah yg kosong tue sebab kereta dia x de... Sekali dia dtg selamber marah2 kawan i tue... macam nie ker perangai org yg kita nampak baik.. tolerate la sikit kot... masa tue depan rumah ko terbuntang kosong x de kereta.. selamber plak sound .. nie rumah sedara saya .. suka hati saya la nak parking nak conquer ... aikssss kalau betul ko sedara apasal x masuk dlm jer terus parking.....

tue la contoh orang yang tak tahu nak toleransi dalam masyarakat...kalau dah tahu kete berbijik2 .. sekali dengan kete antik yang mcm x antik ( sebab keter antik dia tue kete i calar balar ok)  beli tanah buat rumah besar2 la..letak la kete macam gudang besi buruk pun x de spa nak kisah.. ini samapi tahap depan rumah kitaorng pun ko nak parking melampau la pakcik......

tolong tolerate sikit  denga jiran-jiran nie...


Kesimpulan nya , ingatan untuk saya dan pesanan untuk semua hidup nie kena bertoleransi .

LIVE.LIFE.ENJOY


3 comments:

mzhany said...

sakit ati kan fiza...eiiii sbb pernah mengalami jugak masa station kt JB. tak sayang kete ker haper. org lain beriya riya brebut nk letak dlm porch dia lak nak letak luor. hurmmm xfhm la org mcm ni kan...

Fiza Amran said...

tue la hany.. manusia mcm nie pelik2... menyirap kan tgk perangai.. tue lah.. kadang2 orangnie susah kita nak duga..

sada collection's said...

bagus cerita ni sbgi ingtn kita semua...pandai fiza menulis dgn santai...kita baca pun seronok n nak terus mmbaca n ketahui selanjutnya...