Fakta tentang kopi.

Gambar sekadar hiasan

Salam  Monday .....




Heheeh.. biasa la its monday and sure most of us tgh Monday blues hari nie... Disebabkan faktor monday blues saya mencari sesuatu kelainan hari ini untuk membuatkan hidup saya interesting....Terjumpa peket serbuk kopi Sheraton Bandung dalam drawer. Bila saya buat kopi nie..perghhhhhhhhh layan..
Dah lama x minum kopi begini..


Sejujur -jujurnya pada suatu ketika dulu saya adalah seorang penagih coffee.. Gila nya ketagih.. I need to sip a coffee per day .. If not hidup rasa kosong macam orang kehilangan apa jer dalam hidup. Masa tue saya bekerja di Pusat Bandar Damansara dengan satu company ********. Kebetulan sebelah menyebelah dengan Starbuck .. Perghhhh bayangkan layan brew kopi mcm orang gila.. Dah la dapat diskaun lak sebab jiran sebelah menyebelah kan... Masa tue offer sangat menarik.. buy 1 get free refill.. haaaa ko... peluang depan mata sapu jer lah kan..


Kenikmatan minum kopi nie macam memanaskan enjin diwaktu pagi.Dah minum kopi then roll the balll... Semuanya akan bermula dengan cargasnya... Habit nie makin keterlaluan .. at the end saya kena migraine and bermacam2 lagi . ahaksssss... sendiri mau ingat la kan..


So meh kita share beberapa tips pasal kopi kat sini :


Tips penyimpanan kopi :


Kopi akan mula hilang rasa 6 jam selepas dibakar.Semakin lama terdedah kepada udara semakin kurang rasa atau kualiti kopi.



  • Jangan simpan kopi dalam bekas kaca.Ini akan meyebabkan ianya masuk angin.
  • Jangan simpan serbuk kopi dalam peti sejul.Udara sejuk akan menyebabkan rasa kopi semakin kurang dari hari ke hari
  • Kopi tidak sepatutnya diletakkan di sebelah oven.Kepanasan adalah musuh kepada serbuk kopi anda
  • Kopi juga menyerap bau .Maka jangan simpan didalam peti sejuk. Kerana petua dapur juga  menyatakan serbuk kopi adalah agen terbaik untuk menyerap bau yang tidak enak didalam peti sejuk anda.
  • Simpan kopi dalam bekas kedap udara dan di tempat gelap




Tips untuk membuat kopi:

Air adalah perkara paling penting .Pastikan anda  menyeduh kopi menggunakan air suling atau pun air mineral. Ini kerana air berkenaan dapat menyeduh dan mengeluarkan rasa enak pada kopi.Pastikan suhu air 100 darjah celcius.

Ini saya dapat dari salah satu blogger indonesia . 7-tips-sehat-minum-kopi.php


Kenali Kandungan Caffeine
Setelah mengetahui dosis dan respon tubuh, ada baiknya kita mengetahui kandungan caffeine dalam produk-produk yang sering kita konsumsi. Agar jangan sampai dosis kopi yang dianjurkan sudah tercapai, namun kita masih mengkonsumsi produk-produk lain yang mengandung caffeine sehingga merasakan efek buruk kopi. Beberapa produk lain yang perlu diperhatikan kandungan caffeine seperti misalnya : softdrink, permen kopi, teh, coklat, obat sakit kepala.
Cara pengolahan (roasting dan brewing) juga berpengaruh terhadap kandungan caffeine dalam kopi. Sebagai contoh, sebuah penelitian menunjukkan, secangkir kopi di Starbucks mengandung rata-rata 259 mg caffeine dibandingkan dengan kopi dengan jenis dan ukuran cangkir yang sama di Dunkin Donuts yang hanya mengandung 149 mg caffeine.
Dari penelitian lain, kopi decaf (kopi tanpa caffeine) baik untuk mereka yang mengalami obesitas karena dapat meningkatkan HDL (kolesterol “baik”) sekitar 50%. Sedangkan pada mereka yang tidak mengalami obesitas justru dapat menurunkan kolesterol HDL ini yang dapat meningkatkan resiko penyakit jantung.

Maka selamat menikmati kopi. Minum secara sederhana . Insyaallah tiada nikmat yang akan hilang.
LIVE.LIFE.ENJOY


Comments

mzhany said…
ooo xelh simpan dlm bekas kaca eh...ok ok tengkiu...


fiza, huhu share la tips berdiet ;)
Fiza Amran said…
insyallah hany... soon tips utk berdiet akan muncul..

Popular Posts