Year End Vacation 2012 (Part II)

Salam sayang ....

Heee.... Sambungan dari cerita last week. Before that .. Saya masih di hospital skrang. Dah discharge on Tuesday dan masuk semula hari Khamis semalam.Kenapa saya masuk balik ? Akan diceritakan seterusnya lepas nie.

Isnin , 31/12/2012 ; 8.30 am.

Pagi -pagi dah bangun siap mandi dengan surgical bath.. Antiseptic shower gel before masuk OT. Malam sebelum tue En El temankan saya . Kesian tengok tido atas sleepret x selesa kan.. Saya faham perasaan itu. Siap mandi tunggu doc dtg untuk buat check up. Yang datang adalah Dr. Syamala my chest doctor.Dia inform my lung all ok crsytal clear.No more asthma.. Yeaaa gembira di situ.
But at the same time saya masih menunggu bila slot saya nak masuk OT. Since no slot available for me Dr. Husain plan nak buat emergency jer my case.Means ada slot terus masuk and buat procedure. Jam 9.30 am... Admission kaunter call for GL .. Masyallah GL inpatient x dapat lagi rupanya. Luckily before that saya dah buat persediaan pasal GL nie. Alhamdulillah .. Everything done... 5 minit lepas tue nurse masuk dan suruh saya tukar gown .. Masa nie dh start saspen... Dah nak masuk ker??

Ok saya bersedia dengan gown and all. Sempat call En. El untuk inform yang saya akan masuk OT. Debaran makin terasa bila saya dah duduk atas strecher dan di tolak ker North Wing SDMC.. Fuyooooo... Lagi risau masa nie terkumat kamit baca selawat dan segala doa yang ada.. Sampai jer kat OT saya disambut oleh nurse yang ada.
"ok puan.. Pernah masuk OT ? "
saya pun cakap everything is fisrt time ..masuk hospital first time ..masuk OT pun first time.

Saya diberikan cap untuk di pakai .... Ditolak ker waiting bay ... Hmmmm ngeri jugak bila nampak ada yg dah siap operate mata la .. Macam-macam... Saspen .. Tak lama lepas tue Dr. Isa datang untuk mintak kebenaran .Dr.Isa adalah anaesthethis saya hari itu. Dia briefing yabg procedure yang akan diguna pakai tidak begitu rumit dan selamat. Cuma saya nie overweight maka akan ada lebih sikit risiko dari orang lain.. Selesai urusan dengan Dr. Isa saya di tolak masuk ker dalam OT .. Fuhhhhh memang sama macam OT yang lain... Dr. Isa dtg bagi oksigen. Before that dia pesan "Hafiza bernafas yer.. Ini oksigen jangan lupa selawat dan mengucap sekali" Wallaweih dia pesan mengucap tue yg takut ... Hmmm terbayang kalau tiba-tiba lepas procedure saya tak bangun lansung. Lepas pesanan penaja Dr. Isa.. Saya tak sedar apa-apa.. The next thing yang saya tahu saya dah sedar dan berada di observation bay... Masa sedat masyallah sakit kepala tuhan jer yang tahu betapa sakitnya kepala otak nie. Saya buat some noise .. Haahahah saya cakap sakit sakit kepala. Reason gedik mcm tue nak bagi diorg sedar yg saya dah sedar sebab nak cepat-cepat balik ward.
Nurse yang ambil saya tengah hari tue cakap .Kita nak balik ward yer... Weeee..... Dalam mamai mamai tue ... Happinesss..... Sampai ward saya nampak En.El saya setia menanti...Alhamdulillah.... Sampi dekat ward nurse adjust everything dia suruh saya golek to my own katil... Golek jer kat katil tanpa menunggu sesaat terus tido.Dengar org bersembang kiri kanan tidak ku peduli. Yang saya tahu ice pack kena letak dekat hidu.g selama yang mungkin.

Setelah 2 jam tido saya sedar dan nak minum air apa yang saya nampak ada IV drip kat tangan.. En. El bagi saya sedut sikit air. Hahahaha tahu apa jadi kesan GA buat kan saya terus rasa nak muntah. Kali nie baru betul muntah darah. Memang darah lah yang keluar mesti la kan dah di korek hidung nya .. Ada lah darah dah pelbagai benda dalam yang perlu di discard.Tak kira lagi makcik En.El yang tak putus -putus berdoa dan usap-usap dada saya.. Mudah-mudahan semuanya keluar sekali. Berkat doa dipermudahkan... Kali nie nurse datang dan jab satu kali ... Ubat tahan muntah katanya.

Sambung tidur...

Saya sedar bila jam dh menunjukkan pukul 6 petang. Saya bangun dan muntah lagi sekali.Kali nie keluar air sahaja dan muntah yang kecoklatan. I think that is the anaesthetic yg ada kot.. Dapat lagi satu jab nak tahan muntah. Pastu tido terus. Terus dan terus sedap jam 8 mlm.. Makan dinner bubur bersama dengan ayam masak tomato. Semangkuk habis tido balik... Saya sedar jam 10 malam.. Masa nie saya nampak En. El sahaja yang ada... Hahaaha bangun jer terus cakap lapar la ... Terus ajer En.El g beli nasi goreng ayam dekat mamak Taj Curry house kat sebelah.. Lapar dapat makan tapi rasa nya tasteless... Hmmm mmg la kan perkara berkaitan dengan hidung dan deria rasa nie berkaitan..

Secara amnya procedure Ballon Sinuplastry nie berjaya .Dr. Husain dah keluarkan all nanah dan lendir dalam nasal area saya. Bila habis procedure dia ada letakkan nasal packing .This nasal packing adalah untuk stop kan bleeding dalam hidung . 5 jam pertama selepas procedure memang hidung saya masih berdarah. Saya dapat bernafas seperti biasa tanpa ada nose blocking .Alhamdulillah .. Sistem pernafasan saya back to normal. The next day on the New Year day Dr. Husain benarkan saya discharge dari hospital.But saya still kena buat FLO sinus nya theraphy untuk flush kan darah beku dan saki baki yang ada dalam hidung. Maha suci Allah nampak simple sistem pernafasan tapi ada macam2 benda yang perlu dijaga. Memang diakui sebelum nie kualiti hiduo agak kurang berbanding sekarang. Sebab tue lah saya selalu letih , lesu dan tidak bermaya dan juga selalu mengantuk rupanya saya tak cukup oksigen untuk di carry ker otak disebabkab sinus yg infected but u.treated.
Lepas dah discharge on Tuesday saya balik ke rumah seperti biasa..Tak sangka the next morning sakit belakang menyucuk ... Ok masih boleh bertahan.. Sampai lah semalam khamis tak tertahan masuk semula .After MRI dr confirmkan saya ada minor slip disc.. So now masih di hospital untuk fisio theraphy ...

To all friends and family terima kasih atas doa dan support yang anda berkan tak terbalas dengan kata or perbuatan.Semoga Allag merahmati and semua.

Comments

Popular Posts