My Year End Vacation 2012 ( Part 1)

Hi,

Salam Sayang ,

Lama tak update blog... kerana tuan rumah mengalami pelbagai hal sampai tak sempat nak menjengah rumah kedua nie.Sebenarnya kehilangan saya sebentar disebabkan diri yang tidak berapa nak sihat .Bermula dengan batuk dan selsema yang datang bagai ribut pergi bagai angin. Dari selepas bernikah hingga lah 4 bulan kebelakangan nie. Macam-macam teori keluar sakit sebab tue sakit sebab nie.. Tapi apa pun  saya tetap setia dengan klinik dan Hospital Pakar Al-Islam Kg. Baru. Ulang alik ulang alik sampi semua MO kat situ saya dah round.

4 bulan kebelakangan ini nampaknya batuk dan selsema saya yang macam biskut chipsmore nnie makin kronik bila dan start jadi asthma. Dari tak kenal apa itu nebulizer terus dah jadi kawan baik. Sekurang-kurang nya 2 kali sebulan mesti nak ke klinik untuk amik neb. Hairan bin ajaib bila tiba-tiba ada asthma . Family saya tak pernah ada history asthma mahu pun sinus.My friend rekemenkan seorang pakar di SDMC ..pakar respritori.Keputusan negatif. Saya tak ada asthma. But why kena amik nebulizer. Stress....

2 minggu lepas batuk semula dan selsema jugak.. Tidur malam tak lena. Dah berbotol-botol ubat batuk macam2 jenis... Adei x baik jugak nie. Hinggalah last sekali rasa tak dapat nak bernafas.Bila dh jadi mcm tue saya terus pergi ke klinik yang berdekatan. Di sana doc bagi nebulizer denga ubat asthma ( Ventolin) .The next day saya balik kampung . What happen in kampung is saya terbaring kerana flu yang sgt heavy dan batuk non-stop.

On christmas day saya balik ke KL.Terus ke Pusat Rawatan Islam again... This time doktor dah tak tahu nak buat apa dah.. Dia suruh masuk ward. Untuk further check on my problem.. Unfortunately ... Hospital tue takde ward. Full semua. dengan gigih saya balik rumah makan ubat dan keluar pergi bekerja pada hari seterusnya. Esok nya saya sampai office dan keadaan semakin kritikal . After lunch terus ke Kg Baru semula  minta surat reffreal ke SDMC. Sebelum balik doktor bagi pesanan "pastikan awak masuk ward".

Sampai di SDMC.... after throughout check up by doktor. Saya di admitted kan ke ward. Malam tue jugak x ray chest. Malam tue saya dietakkan di bawah penjagaan doktor Shamala. She is a very nice lady tapi garang.Hahahaah ok ...

First night saya dapat menthol inhalation dengan nebulizer. Bersama ubat sejam sekali nya stok makan ok.. Malam tue Dr. Sha dtg explain my asthma bermula dengan sinus .Untreated sinus yang menyebabkan sinus back flow to the lung .Maka lung kena infection terus lah saya batuk non-stop dan seperti chispmore. Sekejap ada sekejap hilang.
 Sampai lah ke pagi. Sesudah subuh saya bangun tapi x mandi. Tak lama lepas tue nurse datang nak bawak pergi xray muka ok.Nak tgk adakah betul sinus saya punca segala masalah selama ini. Tara...... after xray terus jumpa ENT specialist Dr. Husin dan tepat sekali memang saya ada chronic infection where semua tempat blok. This sinus sepatutnya ada udara sahaja. Tapi for my case dah ada bendalir lain dalam sinus. Ok bab sinus nie saya akan cerita di entry lain.

Selepas CT scan dan memamng confirm saya ada chronic sinus maka doc suggestkan saya untuk buat balloon sinuplasty. Minor procedure untuk cuci kan semua cecair dan bendalir dalam sinus saya.Asal punca masalah sinus nie saya tak tahu. Tapi more to working environment.Dust , house dust , dust mite is the allergen yang menyebakan saya allergic.Then the allergic react to the  allergen maka terjadi lah infection and saya yang menyangkakan sakit kepala , nose blockage dan batuk selsema semua itu adalah perkara biasa dan sebanrnya adalah silap.

One thing i've learn here use proper PPE while you are working specially to all engineers out there. There must be a reason why all those PPE is introduced for such working environment. Selepas ini where ever i go specially in dusty site and are I have to wear N90 type mask. To prevent and avoid the same cases happen again.

I always look what happen to me in a positive ways. All i can say is this the best Year End Vacation for 2012. I get a really good rest at hospital with 5 star hospitality.The feeling is precious... Alhamdulillah .. at least i'm  facing the new coming year 2013 in a good health and more energetic.


Terima Kasih to all yang sudi melawat saya ketika di hospital . Terharu dengan anda semua . Before that let me share something:



My breakfast on first day. 


My Lunch 


My Dinner


2nd Day Dinner


Breakfast - Nasi Lemak Healthy ( No egg yellowand 1 table spoon sambal)


My English Muffin Breakfast.

Till the will be continue once the procedure complete.

Doakan saya selamat dengan procedure esok dan kembali sihat seperti biasa.

Amin

Comments

Popular Posts