Rambut... Rambutan..


Salam Sayang , 

Happy sangat bila dapat bercakap dengan bonda tercinta yang kni berada di Tanah Suci . Alhamdulillah mama sihat. Insyallah tiada aral melintang Isnin depan dapat la saya berjumpa dengan mama. 3 hari lepas angah hantar gambar dekat whatsapp 

"Kakak buah rambutan tengah kuning dah boleh makan. Kalau next week kakak balik dah merah "

Yeahoooooooooooooooo.... Dapat merasa lagi rezeki Allah lagi sekali syukur alhamdulillah dan this week time saya balik kampung untuk menjemput mama balik dari Tanah Suci. 

Sejarah pokok rambutan di sekeliling rumah saya. Dengan keluasan 1 ekar lebih tanah arwah tok wan saya menanam pokok rambutan. Percaya atau tidak usia pokok nie dah lebih dari umur saya pun yang dah masuk 3 series. Masih berbakti setiap tahun dengan buah nya yang lekang. Menjadi rebutan bangsa cina untuk makan kerana buah nya yang manis dan lekang. Terdpat beberapa jenis rambutan .Rambutan gading yang bewarna kuning , rambutan laici buah sebijik bulat mcm laici, buah rambutan biasa dan sebagainya. Kami adik-beradik tidak perlu risau nak menikmati buah rambutan sekeliling rumah penuh dengan pokok dan ikut rezeki kadang2 sekeling masak elok dan kekadang ada yang masak separuh sahaja. 



Nie pokok rambutan di belakang rumah. 


Sama jugak di belakang rumah .Stok semut hitam sure ada selalunya. Tapi sekarang nie dah kurang ikut musim kadang semut kerengga yang keluar.


Pandangan sisi 


Ok lepas seminggu kita lihat hasilnya. Syukur alhamdulillah ini adalah rezeki yang ditinggalkan arwah ayah untuk kami sekeluarga. 

Sekrang nie musim hujan yang tidak menentu kadang hujan sebelah petang kenkadang hujan sebelah pagi .Semalam saya stuck dengan hujan sbelah pagi jam 9 am baru sampai office uolls . Apa nak buat .




Nie gambar yang sempat di upload dalam instagram masa tgh jem dkt traffic light. Ada ramai lagi manusia lain yang buat perkara yang sama . Heee.. I'm not alone. 


Sementara hujan x menentu ini pesanan penaja.. Pandu dengan berhati-hati supaya sampai di destinasi.

Comments

Popular Posts