No Talking Day...

Salam peeps,

Tengok title sure semua orang pelik kan.. Apa benda la si Fiza nie. No talking day???? Bukan merajuk ok .. Nie betul-betul bukan cubaan. Dugaan untuk saya mungkin.Kejadian nie dah lama berlaku dan telah melarat hingga hari ini. Semalam adalah paling ultimate untuk kesakitan saya.Kronologinya adalah seperti di bawah :

4 March 2012

Sehari selepas majlis akad nikah saya di serang batuk dan selsema. Berpanjangan sehingga masuk minggu kedua . Dalam masa 2 minggu berjumpa doc dari 2 klinik. Malang nya masih sama . Flu dan batuk menyebakan tonsil saya kena infection. Semakin lama semakin teruk . Macam-macam spekulasi berlaku ada kata saya pregnant ada kata itu tanda2 saya nak pregnant. Serius saya risau. Bukan risaukan apa.Kalau betul saya dah pregnant saya risau akan keselamatan baby sebab saya makan banyak ubat batuk dair mild sampai strong antibiotic bermacam-macam.Ubat batuk biji dari yang biasa sampai ubat batuk air yang dari warna merah hinggalah bertukar ke warna hijau. Semuanya tak memberikan kesan.
Hinggalah pada suatu malam saya batuk tahap melampau sampai lah bapa mertua ku ketuk bilik bagi ubat batuk yang harganya RM100++ sepapan. Itu pun tak jalan. Redha dan pasrah dah nie semakin teruk nampaknya.Bab pregnant saya gagahkan diri beli pregnancy test. Dan keputusan???????






NEGATIF


Lega sebentar. So skramg saya dah boleh berikhtiar untuk sembuhkan batuk saya tanpa risau benda lain. Kesian juga pada suami ku dari hari pertama nikah sampai skrang diduga dengan tidur malam yang tergangu oleh batuk si isteri yang tak henti-henti.

Masuk minggu ke-3 saya semakin teruk . Terus saya berjumpa dengan doc ke-3 dekat area Rawang. Thoroughly check-up doc cakap saya kena bronchitis a.k.a temporary asthma.Malm tue jugak saya dapat nebuliser dan juga ubat antibiotic yang lebih kuat. Tujuan nebuliser adalah untk menyejukkan paru-paru saya.Seumur hidup ini lah kali pertama saya gune nebuliser. Wallaweihhhhhh sangat awkward ok.Alhamdulillah selepas habis antibiotic saya dah ok dan normal . TAPI................. hanya untuk seminggu hanya untuk seminggu ok . Rabu lepas batuk saya kembali. Kali nie disusli dengan semput. Sabtu saya join treasure hunt company.Dengan batuk and all ku teruskan spirit kena kuat. Perjalanan pulang dar Swiss Garden and Spa Resort ditemani dengan batuk . Menikmati ikan patin masak tempoyak pun x seghairah mana. Dalam perjlan setelah mendapat advise dr rakan sekumpulan saya akhirnya bersetuju untuk terus merujuk sakit saya pada  SDMC , Subang Jaya. Risau sebab kali ini saya wheezing.Bila check oksigen level ok. BP normal.
Bila jumpa doc dia ckp saya nya athma dah lama hilang skrang nie infection teruk dekat throat yang menyebabkan saya batuk. Dry throat trigger batuk sebab tue saya masih x berhenti batuk. Cara paling cepat nak baik adalah dengan berhenti bercakap or total silent selama 24 jam atau lebih dan jangan missed ubat. Ini adalah untuk memberhentikan stress pada throat saya. So infection dapat dikurangkan dengan segera.
Itulah sebanya kenapa saya ada No talking day.
Best jugak bila tak bercakap dengan orang nie  kurang kontroversi dan kurang dosa.
Apa pun B2B diluar sana jaga kesihatan anda sebelum dan selepas berkahwin. Rehat kena cukup. Sebab saya jadi begini adalah kerana rehat yang kurang dan kesibukan yang back to back x berhenti-henti.Body tengah bagi signal pada saya untuk stop and rest.

ok jumpa lagi sebab saya perlu sambung makan ubat batuk yang buat saya mamai sepanjang hari.

Till then take care.



Comments

Rohani Hashim said…
fiza, beli madu asli, minum sesudu sebelum tido and sebelum makan di apgi hari, InsyaALLAH mujarab. husband hany, last year 1thn lebih batuk brpnjangan, alhamdulillah amalkan madu, skrg dah tak batuk. husband hany ada bronkitis kalau tak silap.

kitorg beli madu dekat pasar stadium tuh. so far berkesan la...jgn amalkan sgt ubat batuk tu. kalau boleh cari alternatif lain, better cari kan...

Popular Posts