Korban Bidan Terjun

Selamat Pagi . Salam keceriaan.

Entry nie pun entry tertangguh jugak. Raya Korban yang lepas saya menjalan kan ibadah korban. Sebnarnya ibadah korban ini tak di plan. Sebab nya asal sekali adik saya yang nak buat korban tapi since dia ada exam pada masa tue. Maka panggu dia ( panggu- menas bahagian ) dalam bahasa biasa saya yang ambil.Kalau tak rugi la kan.So this time around saya berjaya captured dari mula lembu ditumbankan sampai la ke bahagian melapah.

Kisahnya kalau kita nak menumbangkan lembu perlu ada penjinak . Kata orang tua la.Kalau tak susah nak control lembu nak nak kalau lembu jantan. Jom layan piccas..

Ini lembu selepas tewas dan ditumbangkan. Seorang jer perlu untk bagi lembu nie terbaring pose maut macam kat atas.





Nampak tak mamat yang berbaju biru tanpa kopiah .Dia la penjinak lembu yang diperkatakan. Yang sembelih sudah semestinya la ustaz.Pada ketika ini siapa yang berkorban kena turut bertakbir dan berniat sahaja au bekorban keran Allah Taala..


Setelah lembu selesai disembelih. Pada masa nie saya ada incident yang menarik. Lepas kena sembelih lembu tue bangun balik umpama rang yang mari hidup semula. Boleh berdiri tegak pulak tue. Saya sempat lari ke belakang. After dia berdiri terus jatuh balik ke tanah dan dah tak bernyawa. Kuat sungguh nyawa lembu ni.


Ok nampak tak kekabauran di situ. Itu adalah wap panas dar darah lembu. Ini masa mula-mula lembu nak dilapah . Berasap. Nama pun binatang berdarah panas kan.So mesti la ada wap panas yang keluar. 



Ini selepas selesai di lapah kulit lembu.

Ini adalah selepas proses isi perut di bongkar. Terburai beb.


Alhamdulillah sya bersyukur diberi peluang untuk menunaikan ibahdah korban kali ini. Daging nya banyak sampai tak larat nak makan. After dah sedekah pun still banyak lagi.

Comments

Popular Posts