Avoid stress by eliminating pre-stress



Salam Ramadhan,

Pagi hari ini dimulakan dengan berita yang kurang best. Salah seorang kawan di pejabat lama admitted ward di sebabkan bengkak hati. Kesian dia… Hajat di hati nak pergi melawat dia hari nie. Tapi bila dapat tahu geng –geng “keypochi” ada sekali ….. mmmmm membuatkan saya berfikir 2 kali nak pergi sekali atau pun pergi lain kali.

Remember this: “Avoid stress by eliminating pre-stress”.

Itu konsep saya. Kenapa saya cakap begitu??.

Bila kita dah TAHU akan berada dalam keadaan yang boleh menyebabkan kita stress. Elakkan lah….
Ataupun bila kita dah TAHU yang tindakan kita seterusnya akan membuatkan kita  stress. Elakkan lah….
Maka dalam keadaan sekarang kedua-dua sebab adalah applicable kalau saya pergi hari ini.

KENAPA??

1.       Kalau dah sememangnya spesis keypoh. Mesti soalan pertama yang akan keluar  bila kenduri ? . Maka ini adalah soalan yang saya tak ada jawapan dan akan menyebabkab saya stress.

2.       Soalan seterusnya akan berbunyi begini “ kenapa .. ada masalah apa ye?? Kenapa nak dilewat-lewatkan benda baik? “ . Hakikatnya me and partner only know kenapa dan mengapa jadi begitu. So soalan ini pasti dah buat saya stress.
Itu lah maksud saya avoid stress : orang tanya soalan yang saya tiada jawapan
Eliminating pre-stress: “ter” jumpa dengan orang  yang boleh buat kita stress


Walaupun nampak simple dan boleh di ignore hati sakit kat dalam x boleh nak ignore . Kesudahan nya saya akan pulang dengan perasaan panas dan membara dalam hati dan mula mengarut macam-macam.
Memang nampak macam saya berprasangka buruk. Tapi sebenarnya  memang begitu dah banyak kali kena dengan diorg nie. Dari elok2 dapat pahala melawat orang sakit nanti saya balik bawa dosa.
“To adik….
Nanti akak datang yer… Dalam keadaan yang lebih tenang dan berhati lapang.
Get well soon ya’”




Comments

Anonymous said…
I just added your website on my blogroll. Really enjoyed reading through. Excellent information!

Popular Posts