Pot Luck - Chicken Pot Pie Recipe

Salam peeps, 






Ingat entry saya pasal pot luck?? Saya dah decide untuk buat chicken pot pie.. Sebelum apa2 maafkan saya presentation x menarik.. sebabnya pagi - pagi dah bangun bawa ke ofis . masa nak makan baru teringat nak amik gambo . Nah amik.. huduh bebenor rupanya.
Weeeee. kerana resepi nya mudah dan senang.Saya ambil masa hanya dalam 30 minit untuk menyediakan hidangan ini. Maaf resepi saya lebih simple dan mudah memandangkan saya mengejar masa untuk pelbagai aktiviti. Pertama -tamanya chicken pie ini menjadi pilihan adalah ini keranan ianya kali pertama buat saya mencuba buat pie. Jangan marah sifu di luar dek kerana saya menggunakan instant pastry yang saya dapatkan di Cold Storage. Resepi ini saya kaji dan ubah mengikut kesesuaian. Jom tengok bahan -bahan:

Untuk Crust:
2 keping instant DIY pastry jenama KAWAN

Untuk Filling:
3 ketul ayam goreng bahagian dada- di racik -racik
3 biji bawang besar- di dadu
4 ulas bawang putih- di hiris
1 batang leek- di hiris
4 sudu makan butter
2 sudu makan minyak masak ( untuk mengelakkan butter terbakar)
1sudu teh mixed herbs
1 sudu teh parsley
garam dan lada hitam
2 cawan mixed vege
1 tin Prego Porta Bello ( tin warna coklat )
button mushroom sliced

Cara :

- Panaskan minyak dan butter .Masukkan bawang putih , bawang merah dan leek. Goreng hingga layu
- Masukkan ayam , mixed herbs , parsley dan juga ladi hitam serta garam . Kacau sebati.
-Masukkan prego dan tambah sedikit air.. Kacau hingga pekat.
- Akhir sekali tutup api dan masukkan mixed vege. Biarkan sejuk
-Lapiskan pastry kedalam bekas Tuang inti .Lapiskan lagi sekeping pastry ke atas pie.tebuk lubang untuk mengeluarkan stim. Seal kan pie sapu dengan egg wash.
-Bakar selama 45 minit dengan suhu 170 Celcius


Comments

Rohani Hashim said…
fiza, gambar 1st sangat menggoncangkan napsu makan ku...hishh geram tau...suka buat entri makanan nih...
Fiza Amran said…
k atie......... miss u la... tq tapi mana boleh lawan sifu2 yg hebat diluar sana

hany : heheeh jgn marah lots more to come

Popular Posts