Cold Wax Strips

Hye Peeps ,

Ini entry adalah khas untuk cik nur aqilah kita di Another Step. Maaf lambat buat entry nie ... Kesibukan tugas menghambat daku... Cheewah...

To all B2B yang berbulu seperti daku ini pun khas untuk anda. Memang time nak kahwin semua nie nak kena tengok dengan betul. Ishhh jangan nanti cik abang sound

" eh .. konpius i .. nie kaki lelaki ker kaki perempuan"
" kalau tengok muka perempuan .. kalau tengok kaki ... aishhhh macam lelaki "

Anda tanya saya macamana tahu.... heeeee dah experience yer dengar bunyi-bunyi yang macam kat atas.

Also untk sapa2 yang suka DIY . Sapa2 yang ada "extra" untuk upah orang buatkan boleh terus jer g buat kat kedai.Experience saya paling murah yang saya jumpa Both half leg RM 25. Biasanya RM50 ke atas.

Memandangkan saya nie dilahirkan ber "bulu " ... huhuhuhuhu maka banyak la kerenah nya untuk menghilangkan bulu -bulu yang tak sepatutnya tumbuh  di anggota badan wanita. Antara tempat -tempat yang paling x suka nampak bulu-bulu nie ialah bulu kaki, bulu atas bibir ( misai untuk lelaki , term nie sesuai utk wanita rasanya).

Apa macam-macam jenis kaedah untuk menyingkirkan bulu-bulu ini.Antaranya , shaving ( ni ramai dah tau ) , threading ( guna benang , nie untuk upper lips la biasanya ) , guna twezzer ( untuk ketiak dan upper lips ) dan yang lagi satu cold wax strips ( untuk bulu kaki dan upper lips ).

Pada yang nak buang bulu kat tutttttttttt boleh guna brazillian wax ( ini pun depend on kefahaman dan kepercayaan masing-masing ).
Untuk bulu kaki saya mencadangkan untuk menggunakan cold wax strips sebabnya lebih licin dan tahan lama boleh tahan hingga 2 bulan plus depend on hormon memasing.Please..please... please... jangan shave. Sebabnya satu ianya cepat tumbuh balik , kedua tak licn sangat . ketiga membahayakan diri dengan blade yang tajam yang tendency untuk terluka amatlah tinggi. Guna veet pun boleh tapi hasilnya sama jer dengan shave.Memang licin tapi ia hanya memotong bulu bahagian atas dan bukan akarnya sekali.

Meh tengok apa itu cold wax strips.


Cold wax strips ini adalah campuran madu dan gula atau pun campuran lilin suam dan honey. Tujuan nya adalah untuk membuang bulu-bulu dengan menggunakan strips selebar 3 jari tangan dan sepanjang 15 cm.Mula -mula wax akan dipanaskan ikut kesesuaian kepanasan masing-masing. Guna spatula atau batang macam batang ice cream *ala yang doktor guna nak check anak tekak selalu tue.. Ceduk dan sapukan pada bahagian kulit kaki atau mana-mana yang nak.. Guna strips dan lekat kan pada bahagian kaki ratakan dengan tangan dan tarik lawan arah tumbuuh bulu dengan pantas OK !. Kepanasan dan kepantasan adalah kunci untuk mengurangkan kesakitan semasa bulu di tarik. Guna kan strips yang sama dan ulang langkah tadi sehingga strips penuh dengan bulu.Ulang cara tadi sehingga licin yer...Tengok macam gambar atas .. Macam tue la.

Credit to Google
Untuk Q ini adalah set yang saya pernah beli dekat Brickfields , KL. Tapi wax harga lain strips harga lain. Wax dalam RM 15 ++ , Strips pun dalam less than RM1 /strips.Tanya jer kat kedai India di situ nak beli wax. Ok Penggunaan boleh tahan 2-3 kali . Depends on how much u sapu pada kaki. Nak panaskan guna air panas dengan container nya tertutup tuang air panas sehingga menutup bekas dan selama 5 minit.

Nak guna yang nie pun boleh . Cumanya kena panaskan in between tuala panas.Then terus guna mcm biasa. Harga dalam RM20++ nie drug store mana-mana mesti ada. Contoh Guardian and Watson sure ada.

Credit to Google . Myself nya picture sudah hilang.. Maaf yer..

Comments

Unknown said…
THANKS A LOT!!bila plak nama I nur atiqah??hahah my full name is siti nor aqilah..hihi ermm...kalau pesan kat fiza bleh tak?Q bayar lah duit posnyer..hihi nak p cari sendiri takut tersilap beli...hhuhu thanks mucho!!!:D
mafuza said…
akak! gal nak brazillian wax !! hahaha.
nakkkkkkk. mana nk cari??
Fiza Amran said…
Q... muleh2... kita nak balik penang hujung bulan.. duit tue kemudian la.. nanti i survey for u ya'

gurl : brazillian wax dkt STRIPs ada area bangsar village or dkt curve.. dekat empire pun ada sebelah london weight management yang nak murah nya pun ada.. nanti ada info lain akak ckp
Fiza Amran said…
Q- sorry typo.. tulis laju2 xperasan salah eja nama.*wink*
Rohani Hashim said…
alaa, sakit tak fiza? huhu rasa mcm sakit jer uishhhh

Popular Posts