My DIY E Veil - Part 1

Salam  Sayang...

Setelah bebebrapa banyak research yang saya buat kebanyakan B2B buat sendiri veil mereka. Waaa... mula la kepala nie memikirkan nak buat jugak DIY nie. Ingat kan susah rupanya senang. cuma perlukan sedikit kemahiran dan kreativiti. Maka saya pun melawat Jakel lagi sekali dgn adik. Asalnya adik saya nak beli kain. Tapi end up saya yang beli net untuk veil. Tujuan sebenar pergi Jakel tue nak usha usha veil diorg .. Hmmmm design kurang menarik dan yang penting MAHAL !!!...Maklumlah saya nie tema tunang nya amat budget. Usha2 Huda nya blog.. wahhhh the idea datang plus puas hati . Memandangkan skrang nie trend veil nya ber lace keliling . Teringin la jugak kan... Nak pinjam kawan-kawan punya pun diorg dah LAMA kahwin so decide mencari benda yang bersesuaian untuk letak atas kepala.

Boleh tengok DIY nya web untuk  buat veil :

Saya suka yang ini.

                                                               From HunnyMadu

Tulle nie ada 2 jenis yang lembut dan sedikit  keras. Saya pilih yang sedikit keras dengan harapan senang nak bentuk. Tapi idok la kerasnya mcm batu kan..Tulle atau org melayu panggil net.Bagi saya net tue yg keras bedekong tue yang orang buat nak untuk hantaran. Tak pe apa2 asal selesa. Jom tengok berapa kos veil saya.

Tulle/net - RM 25  for 1.5 meter
 ( untuk labuh sampai punggung/pingang,sebab XXL size nie elok labuh dari pendek kontot macam pelik nampaknya).

Memandangkan saya nya baju E warna light blue so saya amik veil warna macam bawah.




Asal nya nak beli border lace dekat Jakel. RM77 per meter. Saya tengok border nya tak cantik.X berkenan . Dalam hati dari nak jimat jadi over spend pulak karang,. Dah terfikir nak g SSF carik sequine border yang hanya RM18/meter. Nak guna pun dalam 1 meter lebih sikit jer.Xpe lah saya x ambil kat Jakel.Lepas melawat kedai kain harus la melawat Tailor kan.. Saya terus g ikut adik saya dekat tailor dia. Masa dia dok tengah discuss pasal baju yang dia nak tempah. Mulut saya nie tiba-tiba rajin pulak nak tanya aunty tue. 

" Aunty u ada lebih kain lace tak warna biru?"
" aiyaaa.. u mau ka?? nanti sikijap aarrrr .. apa mau bikin?"
" Ala nak buat sikit2 patching "

Taraaaaa.... heheheh saya berjumpa lace kat bawah dengan harga.....
.
.
.
.
.
PERCUMA!!!!!

Waaa... jimat2 syukur alhamdulillah .. Dipermudahkan. Ukur lilit border yang ada.. KAchingggggggggg

1.8 meter

dah lebih dari cukup untuk beloved veil saya. 



                                          Ahamdulillah total cost :

                                                              Tulle - RM25
   Lace border - PERCUMA


Tips : Kalau anda seorang yang budget constraint utk majlis,Rajin kan diri untuk bertanya dan survey .sometmes kita tak tahu apa yang orang lain ada dan mungkin tak berguna untuk dia tapi amat berharga untuk kita.


Next entry saya akan tunjuk hasilnya.





Comments

ztie said…
arghH!! hari tu g jakel.. tp mahal sangat.. nak g ariani... ada lah veil yang cannnntikkkkkkk sangat2.. ngam2 kene ngn tema tunang dan akad nikah... tiba2!! amik ok! rm2.1k dan rm1.9k serba satu... KENSEL!
Fiza Amran said…
betul ztie... sgt mahal saya pun dh masyk jakel ariani and apa tpt yg diorg cakap. sgt mahal.. dengan itu sata decide buat sendiri dan sgt puas hati...

Popular Posts