Stand Mixer..... Apa yang anda perlu tahu...

Salam

Nampak benda kat atas tue?? Hmmm… ini kawan2 food blogger sure kenal , dapat cam punya… Kitchen Aid Mixer..

Semalam jalan –jalan masa lunch kat subang parade.Tiba –tiba ternampak benda alah nie…. I sukkaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa sangat ok.. Sebab nya I suka sebab sangatttttttttttttttt convenience bila nak membakar apa2 ajer including la roti or what ever.For sure this one will be in my WISH LIST untuk hadiah kahwin.. ( ahaksss demand kan Fiza nie). I cakap jer mana tahu impian jadi kenyataan kan.. Heeee
SETIAP CITA-CITA BERMULA DENGAN ANGAN-ANGAN
Betul  tak?? Kenapa saya suka Kitchen Aid Mixer nie.
1.       Kerana saya seorang yang mudah terpengaruh dengan marketing dan advert maka bila saya terpandangkan kitchen  aid nie di AFC , Martha Steward Show ker, Racheal Ray show ker, Micheal smith Chef at Home mana-mana lah saya akan mengagumi bagaimana mixer nie memudahkan hidup mereka dan pastinya akan memudahkan hidup saya.
2.       Saya rasa hidup saya dalam dunia masakan akan bertambah lengkap bila saya memiliki Kitchen Aid nie.Satu gadget di dapur yang sangat effisyen kepada saya.
Ishhh nak citer banyak ……sebab nie kalau nak tulis x habis… apa-apa pun saya berharap saya akan memilikinya satu hari nanti
Faktor –faktor yang perlu diambil kira untuk membeli Stand Mixer
·         Pastikan keperluan : Nak beli mixer untk kegunaan rumah ker nak guna buat bisnes kuih dan kek ker.Sebab membeli mixer tidak mengikut keperluan akan membuat ianya satu pembaziran wang dan juga tenaga serta pembaziran ruang. Kalau nak buat kek yang  tak sampai 1kg rasanya tak perlu beli stand mixer capacity sampai 10 liter kot…
·         Jenis stand mixer : sama ada jenis kepala terangkat ( yang biasa kita guna di rumah) atau pun jenis bowl yang adjustable ( yang nie biasanya guna untuk komersial sebab mangkuk nya lebih besar)
·         Warna stand mixer : Hmmmm .. ini penting jugak sebab nya kalau interior dapur warna merah .. xkan nak pakai mixer kaler hijau pulak kan.. Sebabnya kalau ada pilihan sedondon baik beli yang sedondon.
·         Perlindungan untuk terlebih kapasiti mixer ( hahahha nie bahasa I lah yer): kebiasaan nya lebih baik cari cirri-ciri stand mixer yang mempunyai kepala mixer yang boleh di kunci.Untuk prevent risiko untuk ianya bergerak atau berlaku perkara yg tidak di ingini  kerana keselamatan akan lebih terjamin
·         Pembuatan daripada material stainless steel adalah lebih baik dan tahan lama. Speed 10-12 adalah yang standarddan kebiasaannya mixer akan dilengkapai dengan 3 item :pemukul, cangkuk pengadun doh,dan whisk.
·         Sesetengah mixer juga datang dengan pelindung tumpahan.
Maka buat lah pilihan yang bijak untuk keperluan anda. Sebab kita tak nak bila beli mixer tak sesuai dengan keperluan dan menyebabkan  pembaziran kerana tidak digunakan dengan effisyen.Plus point kalau stand mixer tue tahan lama dan boleh diwarisi kepada anak cucu.. (huhuhuh jauhnya saya memandang) .Ala macam zaman mak mak kita dulu mixer Electrolux tue la yang paling hebat dan canggih dan ada yang masih boleh guna sampai sekarang.


Comments

Rohani Hashim said…
fiza, dah dpt belom brg nyer

Popular Posts