Azam yang dah tercapai atau masih pending.. Tips untuk anda ..Part II


Salam keceriaan ,

Feedback dan komen-komen nampaknya menyatakan macam impossible utk berbuat begitu . Komen anda sgt dihargai. Anda boleh jika anda katakana anda boleh. Setiap orang untuk setiap jenis diet yang bakal di laksanakan mempunyai tahap yang berbeza dan kesesuaian. Mungkin cara ini amat sessuai bagi saya tapi tidak untuk anda. Ini hanyalah sekadar berkongsi pengalaman.Dan mungkin ada di antaranya yang mampu anda lakukan.. For a bigger step u must start a baby step.
Maksudnya jika anda bermula dengan berdikit-dikit saya pasti yang lebih besar pasti mampu dilaksanakan.

Janji saya semalam untk memberikan contoh2 menu tengah hari yang boleh kita amalkan . Memandangkan kebanyak dari kita adalah berkerja maka tengah hari biasa nya pilihan makanan tidak sihat adalah lebih banyak diluar. Seperti entry lepas.. Pilihan di tangan anda . Jom tengok apa yang anda mampu lakukan.

Contoh pilihan menu tengah hari :
Nasi campur : 
Nasi 1 senduk + sayur+lauk ( cuba kurangkan atau elakkan yang berminyak dan berlemak )+air suam ( bukan save budget tapi save kalori gula manis ko… faktor cepat naik berat badan makanan manis  pun yer)
Nasi 1 senduk+sup+ sayur +air suam/bawa bekal air sendiri letak hirisan lemon
Sebenarnya nasi campur paling senang nak pantau apa nak dimakan, sebab selagi anda bijak mix and match lauk memang jadi menu yang complete.TAPI kalau lauk sihat berjenis2 pun semua pilihan x lengkap ada sayur dan lauk memang jadi x sihat.Misalannya , makan nasi dengan lauk yg semuanya berlemak ,bersantan dan berminyak.
Fast Food :
KFC : ayam goring 2 ketul (tanpa kulit ) + coselaw + ½ mash potato + air mineral.
·         Seboleh bolehnya makan ayam bahagian dada. Sebab dada adalah white meat kandungan lemak kurang. Yang suka drumstick itulah bahagian yang paling berlemak .Boleh nak makan seklai sekala bukan setiap hari tau.
·         Mengapa ½ mash potato . Sebabnya dia adalah karbo yang diproses dan kandungan gula pun boleh tahan.
Mcdonald : Elakkan makan fries mcd. Burger boleh ampun lagi rasa nya tapi kalau nak Berjaya sila jangan makan roti. Kalau takut x kenyang makan sebelah roti jer. Boleh minta diorg lebihkan sayur dlm burger. Tapi macam x lengkap kan makan mcd banyak benda nak kena buang, Lagi elok makan jer pilihan lain macam ayam goring tanpa kulit , jagung .Ataupun paling senang ambik jer mc value meal for kids. Kalori jimat poket pun jimat perut pun x ralat.
Pizza Hut / Seangkatan dengan nya : kan variety of salad but dressing please jangan ambil TOO much mayonais and thousand island yer.Cukup sekadar untuk bg ada rasa. CUkup 1 sudu makan kan.. Tak perlu banjir OK.
Subway : bagi saya subway healthy sebab anda boleh request sebanyak mungkin  salad dan sayur sayuran dalam burger tue. Atau pun anda boleh pilih wrap(vegetable wrap ) biasanya subway nie dia conscious dengan orang yang nak low carbo diet atau no karbo diet. Sebab tue dalam menu dia ada benda yang tidak berasaskan karbo.
Teppanyaki : Hmmmmmm.. sangat sedap… boleh order . makan jer.. nasi separuh ok.. garlic goring tue sedap dan berkhasiat. Menu yang terbaik lengkap dengan fibre dan protein.. pilih ajer apa pilihan..
Big Apple : Saper cakap nie boleh makan… Tolong elakkan .. manis melampau u..
Kenny Rogers : Enjoy as u can… complete menu jangan mintak side order macaroni and cheese pulak yerr… banyak pilihan salad dalam tue…
Nandos : Sama jugak complete menu lebihkan sayur yer..
Popia Seed: boleh makan cuma jangan letak keropok2 kat dlm popia tue sayur jer..

Till then akan bersambung lagi untuk menu dinner.

LIFE.LIVE.ENJOY



Comments

mafuza said…
kak fiza,
gal ade tips.
tp sangat lah panjang sbb gal pun diet b4 dis. from feb smpai la raya. berat gal on Jan 10 = 53kg.
now 44kg.
paling ringan 42kg. tp now maintain 44kg.
nak tau mcm mana?
meh kite msg.
x pakai ape2 ubat ye. semula jadi.

Popular Posts