Diabetes kah aku!!!



Salam Selasa ,

Almost hujung tahun .. sedar tak sedar dah nak masuk tahun baru.Memang di akui tahun 2010 nie saya memang tidak mengamalkan gaya hidup sihat seperti tahun sebelum nie… Makan tido dan seterusnya… Maka baru-baru ini terjadi lah beberapa perkara yang menyebabkan saya berfikir semula sihat kah aku???  Antara beberapa perkara yang menimbulkan kerisauan saya :

1.       Kerap kali ke tandas untuk kencing.
2.       Kaki yang selalu kebas.
3.       Badan mengigil sebab tak breakfast.
4.       Lapar yang melampau kadang –kadang tue.

Apakah symptom nie??  Kalau diikut kan macam symptom diabetis…. Oh tidak katakan tidak pada diabetes memandangkan orang yg obess nie prone to get diabetes type 2 lagi la saya risau.Gaya hidup saya pula memang dah kurang sihat.. setiap hari white coffee dr mesin pembancuh kopi jadi amalan .. Dah tue dapat pulak tahu yang coffee 3 in 1 nie kandungan gula sangat la tinggi… Makan nasi kerap dan banyak lagi… maklumlah nasi nie kan banyak kanji dan turut menjadi faktor kepada kandungan gula yang bakal meningkat.
Jom kita tengok beberapa fakta pasal diabetes nie…
  • a polygenic disease characterized by abnormally high glucose levels in the blood; any of several metabolic disorders marked by excessive urination and persistent thirst
    wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn
  • Diabetes mellitus ( or ; or )—often simply referred to as diabetes—is a condition in which a person has a high blood sugar (glucose) level as a result of the body either not producing enough insulin, or because body cells do not properly respond to the insulin that is produced. ...
    en.wikipedia.org/wiki/Diabetes
  • Diabetes is a peer-reviewed scientific journal published since 1952 by the American Diabetes Association. A monthly publication, Diabetes publishes original research about the physiology and pathophysiology of diabetes mellitus. ...
    en.wikipedia.org/wiki/Diabetes_(journal)
  • The inability of the body to produce, or the inability to metabolize, the human hormone insulin; Diabetes insipidus, usually a disorder of the pituitary gland, leading to a form of type II diabetes
    en.wiktionary.org/wiki/diabetes

Diabetes can and often does go undiagnosed because the symptoms can seem harmless and oftentimes normal.
Some diabetes symptoms include:
  • Frequent urination
  • Excessive thirst
  • Extreme hunger
  • Unusual weight loss
  • Increased fatigue
  • Irritability
  • Blurry vision
Kerisauan saya memuncak bila beberapa symptom diatas wujud pada diri saya . Semalam tanpa berlengah lagi saya terus pergi ke farmasi bertauliah untuk check glukos dalam badan saya.Akhirnya Alhamdulillah …..

Bacaan meter glukos : 5.4  ( bacaan ini adalah selepas saya makan malam . Dikira normal kerana biasanya bacaan selepas makan adalah tidak melebihi 8 )
Dengan ini segala persoalan saya terjawab. Pengajaran dari kejadian ini.. jagalah kesihatan. Dengan azam dan tekad hari ini saya akan memulakan aktiviti brisk walking secara consistent untuk mencapai berat badan ideal seterusnya menghindarkan diri dari penyakit2 yang common tapi merbahaya ini.. kajian menunjukkan hampir 80% rakyat Malaysia terdedah kepada diabetes.
Penjagaan orang berpenyakit diabetes ini pelbagai kerenah… Pengalaman menjaga tok yang sakit akibat diabetes menginsafkan saya. Hinggakan pada suatu ketika tok terpaksa suntik insulin hinggakan sampai dah tiada tempat untuk di suntik dari lengan ker paha hinggakan ke perut.Dek kerana terlalu banyak suntikan tempat terbabit jadi bengkak .Sebab itu kerisauan saya makin melampau berkenaan diabetes nie kemungkinan untuk  di hinggapi diabetes boleh juga melalui keturunan…. Sejarah salasilah keluarga yang berpenyakit diabetes ini lagi la merisau kan saya.
Kepada rakan-rakan yang di sayangi marilah kita menjaga kesihatan sendiri.Kalau diri sendiri tak sihat macam mana nak menjaga orang lain.. Kerana  dirimu amat berharga.

LIVE.LIFE.ENJOY


Comments

omurice said…
marilah kita sama2 kurangkan makan yang xberkhasiat..sekarang Omu tengah bermula diet sempena bulan baru ni..salam ziarah dari Omu..
Rohani Hashim said…
owhh mintak jauh ameen...

fiza, ada sesuatu nih utk fiza...meh amek meh http://www.mzhany.com/2010/12/blog-cantik-dan-menarik.html

Popular Posts